Attentat 42: hybrid mezi komiksem a počítačovou hrou
Jedním ze dvou profilových témat letošního veletrhu je komiks. Řada doprovodných pořadů vztahujících se k tomuto tématu byla odstartována prezentací počítačové hry Atentát (Attentat) 1942, která vznikla z neobyčejně kreativní spolupráce Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy s Ústavem soudobých dějin Akademie věd ČR. Lukáš Kolek z Karlovy Univerzity provedl přítomné diváky klíčovými situacemi ze hry.
Princip je jednoduchý. Hra vám přidělí fiktivní prarodiče a vaším úkolem je složit jejich příběh z druhé světové války, kdy váš dědeček byl zavřen gestapem a babička zůstala až do konce války sama. Do hry vstupujete přes vzpomínky aktérů (videosekvence v podání velmi autentických seniorských osob). Následně se vracíte o 55 let zpátky, kdy jsou dramatické scény ztvárňovány dynamickými komiksovými sekvencemi v černobílé stylizaci. Ve hře kromě vašich prarodičů vystupuje několik dalších postav. Například soused, na první pohled domnělý udavač, ze kterého se postupným dotazováním stane jen kolaborující novinář, který by ale nikoho nevystavil represím ze strany říšského aparátu. Vaším úkolem je rozkrývat skutečné charaktery několika postav a musíte k tomu užít kritické posuzování historických událostí a souvislostí. Součástí jsou i různé minihry. Například před blížící se návštěvou gestapa musíte ve svém bytě rychle ukrýt letáky. Jednotlivé skrýše jsou oceněny mincemi podle historické zkušenosti, na co se gestapo soustředilo a co by naopak mohlo projít. A právě to je na celé hře nejhodnotnější. Není to žádná umělá, fiktivní realita, ale simulace skutečné doby, na jejímž popisu se aktivně účastnili historici z Akademie věd, vycházející z podrobného studia historických zdrojů a dobových materiálů.
Pro tyto kvality dosáhla hra i mezinárodního věhlasu, konkrétně získala druhou cenu v mezinárodní soutěži vývojářů nezávislých her Game Development World Championshio 2017. A zcela právem. Vedle krásného ztvárnění komiksovými postupy budí hra neobvykle autentický pocit z prožití historické doby.
RaŠ