Úspěšné projekty kampaně na podporu četby Rosteme s knihou
Během prvního pololetí letošního roku se do kampaně na podporu četby knih Rosteme s knihou, kterou organizuje společnost Svět knihy, zapojily tisíce dětí. Díky řadě výrazných projektů se povědomí o kampani dostává do stále širšího okruhu hlavně malých a mladých čtenářů, učitelů či rodičů.
Hlavním cílem a smyslem kampaně je formou různorodých zábavných a poučných aktivit oslovovat především školní mládež různého věku (od mateřinek po Young Adult) a upozorňovat na důležitost četby pro osobní i profesní růst, zlepšovat a obohacovat komunikační schopnosti a obecně kulturní znalosti mladých lidí. Obsah se soustředí na realizaci a rozvoj zásadních projektů kampaně. Jednak jsou to především na literární soutěže a setkání se spisovateli, autorská čtení, scénická čtení a workshopy, ale zároveň i rozšiřování funkcionalit webových stránek rostemesknihou.cz a rostik.cz.
Pravidelně se propojuje organizace aktivit s mezinárodním knižním veletrhem a literárním festivalem Svět knihy Praha formou realizace speciálního stanu "Rosteme s knihou" a ateliéru Jahoda, v rámci kterého probíhají workshopy a zábava pro děti. S ohledem na zájem škol o soutěže finalizované na veletrhu a dále i literární pořady zaměřené na děti a mládež se toto propojení osvědčilo. Tisíce dětí jsou tak návštěvou akce seznámeny s literaturou a knihami.
Velké oblibě se těší Literární soutěž. Letošní téma znělo: Ani pro autory, ani pro fantazii neexistují hranice. Účastníci měli napsat libovolný námět na knihu, již by si sami chtěli přečíst. Účast byla mimořádná, přišlo celkem 1 133 příspěvků. Když se blíže podíváme na témata zpracovaná v jednotlivých kategoriích tak vidíme, co dnešní děti a mladé lidi baví, o čem by chtěli číst. V 1. kategorii převládalo kamarádství, dobré konce, splněné sny, pomoc druhým, draci, koně, psi a kočky, roboti. Děti psaly také třeba o portálech do jiných světů a jiné doby. Ve 2. kategorii dominovaly záhady, detektivky, cestování strojem času, vesmírné cesty, jiné dimenze, nový domov – stěhování, první lásky, homosexuální vztahy, sirotci. A ve 3. kategorii rezonovala témata úmrtí v rodině, sirotci, naděje a lásky, cestování časem i na Zemi, vědci a vynálezci, pravdivé příběhy, návraty do historie. Byla to doslova smršť fantazie, výborných nápadů a krásných příběhů. Pro porotu bylo proto velmi těžké vyhodnotit tolik příspěvků a vybrat v každé kategorii deset nejlepších. Vyhlášení výsledků a předání cen proběhlo na veletrhu Svět knihy Praha 2023.
Ke kampani Rosteme s knihou už tradičně patří Souboj čtenářů. Po absolvování dubnového online kola se uskutečnilo finále opět na pražském veletrhu. V pátek 12. května se tu sešlo pět nejúspěšnějších třídních kolektivů. Nejlepšími čtenáři mezi šesťáky z celé České republiky se stali žáci ZŠ Turnov, Skálova. Na druhém místě se shodně umístily třídy ze ZŠ a MŠ U Studny, Karviná a z Gymnázia Boskovice. Čtvrté místo patří žákům 6.A ZŠ Tomáše Šobra Písek, na pátém místě se umístila ZŠ a MŠ Benešov nad Ploučnicí. Všichni finalisté odpovídali na dvacet pět otázek, které se týkaly pěti soutěžních titulů a prověřovaly, zda děti četly s porozuměním, zda si dobře vedly poznámkové bloky a jestli dokázaly dohledat i souvislosti a reálie. Soutěžící třídy odpovídaly poměrně velmi přesně a výsledky byly těsné. Celkem se Souboje účastnilo 130 tříd.
Důležitým zdrojem informací pro laickou i odbornou veřejnost jsou webové stránky kampaně, které pravidelně přinášejí novinky o literárním dění v České republice pro děti i dospělé. Webové stránky prezentují dvě postavičky Rosťa a Rostík.
Rosťa (www.rostemesknihou.cz) přináší zprávy o veškerém aktuálním dění v knižním světě pro malé i velké. Kalendář akcí je pravidelně aktualizován o informace o nejzajímavějších akcích, jako například setkání se spisovateli, autogramiády, čtení, výstavy, divadelní představení či nejrůznější dílny a aktivity v knihovnách. Na webu kampaně na podporu četby Rosteme s knihou jsou uveřejněny také odkazy na zajímavá videa.
Rostík (rostik.cz) – web pro děti a mládež je nejdůležitějším projektem kampaně, jenž je řešen průběžně během celého roku. Uživatelé především vytvářejí žebříček a doporučují si knihy. Dle stupně aktivity jsou odměňováni a jejich řady se stále rozšiřuji.